Pro si contra FABULOSPIRIT

Dupa RomaniaIT, o alta noua campanie de comunicare la nivel guvernamental este lansata pe piata. De remarcat ca pana acum avem doar propuneri si ca punerea lor in practica nu se intrevede prea curand.

  • Autorii conceptului nu sunt in stare sa „vanda” acest slogan in Romania, adica sa-l explice si sa se faca intelesi aici, asa ca sunt slabe sperante sa reuseasca afara. In orice companie privata serioasa trebuie sa-ti convingi in primul rand sefii si poate si colegii despre proiectele propuse si abia apoi le pui in practica.
  • Isi dau cu parerea cu aerul ca le stiu pe toate diversi necunoscatori, gen Mircea Badea, pe cand autorii, care ar fi trebuit sa explice, nu sunt nicaieri. (Departamentul de Comunicare din Ministerul Afacerilor Externe si firma gav/Scholz&Friends).
  • Nu este nevoie ca sloganul sa reprezinte pe toata lumea din Romania. Daca s-ar vota ca la alegeri si ar s-ar selecta conceptul majoritar, ar iesi ceva total irelevant pentru cei din Uniunea Europeana (gen marii romani Stefan cel Mare, Eminescu sau Mihai Viteazu).
  • In comunicare, sloganul reprezinta doar o parte dintr-o campanie propriu-zisa. E adevarat ca sloganul e un element important, dar nimeni nu mai este interesat de planificare, executie, evaluare etc.
  • O campanie nationala de promovare si de creare a unui brand de tara viabil nu se face doar cu un slogan, ci cu evenimente, munca serioasa si management. Exista la noi asa ceva?
  • Ramanand la slogan, „Fabulospirit” va avea de intampinat serioase bariere lingvistice, pentru ca e un cuvant inventat, care nu suna bine si e si greu de retinut.
  • In concluzie cel mai bine ar fi sa anuntam pe toata lumea ca Borat s-a filmat de fapt in Romania (slogan: „Romania – saracia din Kazahstan la marginea Europei), sau sa mediatizam procesul intentat de taranii din Glod producatorilor filmului Borat, care au mers pana la Londra sa depuna plangerea: „pai noi cand am semnat, nu am cati bani o sa castige filmul Borat”.

18 gânduri despre „Pro si contra FABULOSPIRIT

  1. Cam agresiva abordarea subiectului fabulospirit, nu ti se pare? „Autorii conceptului nu sunt in stare sa „vanda” acest slogan in Romania, adica sa-l explice si sa se faca intelesi aici, asa ca sunt slabe sperante sa reuseasca afara” – Conceptul abia s-a nascut, nu ne putem pronunta in acest moment cu privire la succesul lui viitor, si oricum trebuie sa ii lasam pe autori sa isi deruleze creatia in perioada urmatoare. A face in acest moment niste predictii brucaniene cu accente vadimice nu mi se pare deloc potrivit.
    „Isi dau cu parerea cu aerul ca le stiu pe toate diversi necunoscatori, gen Mircea Badea” – Omul face revista presei, pentru asta e platit, sa comenteze 🙂
    „E adevarat ca sloganul e un element important, dar nimeni nu mai este interesat de planificare, executie, evaluare” – repet proiectul s-a nascut acum, comentariile astea poti sa le faci peste 2 luni nu acum.
    De altfel, continui pe acelasi drum gresit: „O campanie nationala de promovare si de creare a unui brand de tara viabil nu se face doar cu un slogan, ci cu evenimente, munca serioasa si management. Exista la noi asa ceva?
    ” – te-ai gandit sa scrii la Romania Mare? ai talent.
    E vorba de o campanie care DA, incepe cu un SLOGAN, incepe cu ceva care sa atraga atentia oamenilor, sa creeze controverse; sa ne aducem aminte de campania MOUNTIN DEW, care a inceput prin imprastierea de stickuri cu MD si toata lumea se intreba ce sunt.
    Cred in final ca ai abordat superficial subiectul, doar din dorinta de a comenta unul din subiectele fierbinti ale zilei, nereusind altceva decat sa te inrolezi in grupul „diversilor necunoscatori” care isi dau cu parerea, cum chiar tu spuneai.
    Incearca sa depasesti stilul si formatul de tabloid al articolului postat, altfel o sa ma intreb cu nerabdare cand ne vei vorbi despre amanta lui Petre.

  2. Auzisem si eu la radio de conceptul asta, chiar am cautat mai multe pe net, dar n-am gasit. Astept mai multe informatii de la cei care au creat sloganul. In final se va vedea daca imaginea Romaniei va avea sau nu de castigat, dupa numarul de turisti straini care ne vor vizita.

  3. „Cam agresiva abordarea subiectului fabulospirit, nu ti se pare? “Autorii conceptului nu sunt in stare sa „vanda” acest slogan in Romania, adica sa-l explice si sa se faca intelesi aici, asa ca sunt slabe sperante sa reuseasca afara” – Conceptul abia s-a nascut, nu ne putem pronunta in acest moment cu privire la succesul lui viitor, si oricum trebuie sa ii lasam pe autori sa isi deruleze creatia in perioada urmatoare. A face in acest moment niste predictii brucaniene cu accente vadimice nu mi se pare deloc potrivit”

    Sunt de acord ca rezultatele se vor putea vedea putin mai tarziu. Dar tot ce urmeaza- campania propriu-zisa trebuie sa comunice si fie conform sloganului, mesajului , care = pozitionare.
    Succesul viitor se construieste pe ideea de pornire. Ideea influenteaza pasii urmatori, si daca ideea nu e buna……
    Intr-adevar ne pricepem f bine sa criticam prematur, fara sa dam sansa de a vedea exact despre ceea ce este vorba, dar uneori e necesar, si chiar benefic.
    Desi am privit ideea cu mare deschidere, in interviul din Hotnews, trebuie sa fiu de acord cu Allen, Dl. Lucian Georgescu nu a reusit sa ne vanda noua conceptul. Poate nu reuseste sa exprime clar ce a gandit dansul. In tot interviul omul nu s-a facut inteles, nu am vazut nici o idee clara.
    Poate o fi buna, da nu resuseste s-o comunice. Speram ca va reusi celor ce se vor ocupa de realizare & implementare campanie.
    🙂

  4. Cu umilinta imi scriu parerea:
    Mi-ar fi placut sa fiu intrebat (bine, nu eu personal) daca mi se pare ca acest”fabulospirit ” m-ar reprezenta. Sau daca ma simt bine in pielea unui fabulospirit-ist? -ual?
    Dar daca tot ne-am obisnuit (prost) ca altii sa ne puna etichete, de ce nu am lasa si o firma de ad. din ro sa ne prezinte asa?
    Mor de curiozitate daca, peste cateva luni (asta ca sa lasam campaniei timp sa se faca auzita si vazuta) cineva din Europa va fi auzit de conceptul asta. Sau daca, in afara de Nadia, Hagi sau ….Ciocescu 😀
    voi mai auzi in caracterizarea micuitei si voinicei noastre tari si de fabulospirit.
    Mi-e teama insa ca si acest concept (bun, rau, time’ll tell) va sfarsi undeva in lada de gunoi, langa „eterna si fascinanta”

  5. argumentul de la pct 1 nu sta in picioare. deloc.
    oamenii aia nu trebuie sa convinga 22 mil (sau citi om fi ramas).
    trebuie doar o decizie la nivel de top management (care ma rog, la noi are acum alte treburi)

  6. @ coman

    Nici nu am zis ca trebuie sa convinga 22 mil de oameni ca aceasta campanie este exact ce ne trebuie. Solutii ar fi existat.
    Si da-mi voie sa ma indoiesc de abilitatile top-managementului actual. Nu vreau sa tarasc acesta campanie in noroi, insa tot brandingul asta de tara mi se pare, de la campanie la campanie, DOAR o sursa de multi bani pentru cel/cei care stiu sa fie prezenti unde trebuie.
    Din pacate, nu sunt sigur ca s-a organizat o selectie de propuneri sau un pitch in care sa fie invitate mai multe agentii. Din cate am inteles, contractul a fost atribuit, pur si simplu lui GAV.
    http://www.hotnews.ro/articol_66679-Lucian-Georgescu-”Fabulospirit-nu-este-un-slogan-ci-un-template-de-comunicare”.htm

  7. L-am vazut duminica seara la TVR1 pe Lucian Georgescu. E clar ca un om de advertising nu trebuie neaparat sa dea bine pe sticla, dar prestatia lui chiar a lasat de dorit: nu voia sa asculte contra-argumente, credea ca le stie pe toate, folosea englezisme pretentioase etc. Acelasi lucru si pentru cealalta invitata din platou (Aneta Bogdan), care o tot dadea inainte cu contul ei de la Conex.

  8. @allen:
    nu sint implicat in industrie si nici n-o cunosc personal pe aneta bogdan.
    stiu (de la fosti colegi) doar ce a facut, ce a lucrat, etc…
    ce vrea sa insemne „contul ei de la conex”??.. nu cumva ea e tanti care a creat brandul connex si l-a facut ce a fost (sic)?

    nu cred ca e corect ca fiecare strungar sau agricultor sa-si dea cu parerea in branding… ca it-istii (adica io) nu se baga in socotelile unui veterinar, huh?

  9. @Coman: de acord cu tine ca Aneta Bogdan a facut o treaba buna cu Connex, insa nu e cazul ca la o emisiune despre promovarea Romaniei ea sa ne povesteasca ce mari realizari a avut acum 10 ani. Nu il vezi pe Liiceanu ca la o emisiune despre Caracal sa ne povesteasca cum a scris el Jurnalul de la Paltinis sau Apelul catre lichele. E o problema de adecvare.

  10. Cred ca fabulospirit este un termen cu adevarat fabulos. Chiar daca e un cuvint nou poate fi inteles usor de oricine. Daca nu-l revendica altcineva inseamna ca am prins un peste mare.In ce componenta a lui este fabulos siritul romanesc? In componenta religioasa. Sintem cea mai crestina tara din Europa, chiar mai crestina decit Grecia cu tot Athos-ul ei. Avem un spirit crestin cu adevarat fabulos. Trebuiesc doar curatate aluviunile si cultivata esenta. Cred ca singur spiritul nontru crestinesc poate asigura identitatea romaneasca in Europa unita.

  11. dupa mine conceptul fabulospirit nu trebuie sa fie inteles de noi, pentru ca nu noi suntem targetul acestui concept.

    brandigul de tara nu se face pentru cei ce locuiesc in tara respectiva, desi daca e un brand puternic incepi sa crezi in el. pana la urma publicitatea, brandingul etc. sunt in fapt mijloace de manipulare.

    in ce priveste explicatiile GAV si cele ale MAE, unele sunt chiar ilare. ceea ce m-a contrariat cel mai tare au fost obiectivele urmarite, care spre surprinderea mea nu se doreste cu finalitate turistica, ci „doar a schimba şi elimina percepţia negativă asupra României” ?!? deci: obiective abstracte, greu cunatificabile şi masurabile.

    vezi aici: http://proro.blogspot.com/2007/03/branding-branding-de-loc-sau-deloc-dup.html

    In plus, am vazut si eu emisiunea de pe Tvr si m-am amuzat teribil cand au vorbit despre buget (cam 3 mil. dolari parca), pentru ca in mod normal cand vorbesti de branding tre sa il gandesti pe termen mediu si lung (dupa mine minim 5 ani, mai ales in brandigul de tara) si am facut o socoteala. cu banii aia, o sa difuzam si noi 3-4 spoturi pe cateva canale paneuropene :))

  12. Allen, am ajuns pe site-ul tau prin linkul de pe Hotnews. Chiar ma bucuram ca descopar inca un loc unde se vorbeste de branding.

    Scurt: dezamagitor, ma refer strict la „inchizitoriul” pentru Fabulospirit. Imi dau seama ca din pacate – si aici generalizez – nu se poate vorbi de competenta in cazul tau.

    Hai, uimeste-ne cu o propunere care sa-ti sune tie mai bine, in fond trebuie sa fim constructivi, nu ?

  13. Departe de mine atitudinea de sustinatoare a campaniei celei noi lansata sub umbrela Fabulospirit (mai ales ca pana acum nu prea exista detalii) insa sunt cateva lucruri de subliniat:

    1. Fabulospirit nu este SLOGAN!!!(l-am auzit pe georgescu spunand asta de mai multe ori) – ci este CONCEPT , iar asta ar trebui sa insemne ceva pentru un om de comunicare adevarat (=> aici pica argumentele lui Allen)

    2. Sustin ideea ca „fabulospirit” trebuie sa ne convinga mai ales pe noi , romanii (Argument: publicul intern este cel mai important purtator de mesaj in mediul extern – mai ales cand se vorbeste de brandul de tara. Atata timp cat romanul nu este convins, cat nu crede in ideile si conceptele care i se servesc nu va putea difuza imagine pozitiva in mediu international si implicit publicului tinta) => PRORO – NOI suntem publicul tinta (atentie in cadrul unei campanii de brand de tara publicul este foarte complex….)

    3.Mircea Badea chiar nu are ce discuta pe tema asta 🙂 – aici chiar trebuie lasat loc profesionistilor

    4. Publicul din Romania trebuie convins , nu intrebat daca ii place sau nu (aici trebuie sa-l contrazic pe Pesimistu :)). Brandingul de tara nu este un concept democratic -> el trebuie lasat pe mana profesionistilor …. pacat ca autoritatile decidente nu sunt in stare sa aleaga profesionistii

    (P.S. Wally Olins a avut o discutie acum cativa ani cu X si Y de prin minister si Agentia de Strategii Guvernamentale – a refuzat sa preia proiectul in momentul in care i s-au pus niste conditii aberante de genul sa cheltuie un buget de x mil$ intr-un an…. si sa aiba si rezultate tot atunci )=> foarte stupid in conditiile in care in primul an nu poti face decat cercetarea unui astfel de proiect gradios ….asta doar daca vrei sa-ti iasa ceva …..
    Sper ca nu v-am suparat….astea-s parerile mele!!

  14. Si uite ca a trecut o luna..doua..sase..Un an, doi.. cat sa mai treaca pana campania da rezultate? sau s-a mizat pe rabdarea romanului de o viata si inca una?
    Cum a venit sloganul asa si s-a dus..
    Ce risipa! Fabulos, nu?

Lasă un comentariu