Frumosii nebuni ai comunicarii

„O idee buna valoreaza milioane”, aceasta afirmatie este complet adevarata in relatii publice si comunicare. Si in alte activitati este partial corecta, dar in relatii publice au acces la idei geniale si cei din afara domeniului, si nespecialistii si oamenii fara pregatire temeinica de specialitate, daca au o gandire creativa si IQ ridicat. Contrat a ceea ce va spun unii, nu trebuie sa fi citit sute de carti ca sa vii cu o idee extraordinara, cum este cea din exemplul de mai jos. In IT ori in astronomie trebuie intr-adevar sa ai un background solid ca sa ajungi in faza ideilor inovatoare. In comunicare, practica a dovedit contrariul. Si dupa cum veti vedea, prin idei revolutionare s-au economist o gramada de bani.

Cazul de azi vine din industria jocurilor pe calculator. Din cauza pirateriei uriase de la noi, nu am putut remarca in Romania vreo campanie de marketing in acest domeniu. Producatorii pur si simplu nu au de ce sa se agite sa-si promoveze jocurile la noi, intrucat banii din incasari nu ajung la ei. Dar in strainatate, industria jocurilor pe calculator este foarte dezvoltata si producatorii poarta batalii de comunicare serioase.

Publicul tinta al jocurilor pe calculator sunt copiii si adolescentii. Aceste categorii de varsta sunt mai flexibile, mai deschise la marketing inovator si chiar accepta incalcari ale legii din partea comunicatorilor. Aici s-au pozitionat cei de la compania americana Acclaim Entertainment. Producatorul de jocuri a mers dupa principiul „nu exista publicitate negativa, ci doar publicitate” si l-a respectat chiar fortand legea la maxim.

Una din metodele lor favorite de a atrage atentia media era sa ofere anumite sume de bani oamenilor obisnuiti pentru a face lucruri nebunesti. La promovarea jocului „Turok: Evolution”, au promis cate 500 de lire sterline primilor cinci indivizi care isi schimbau numele la primarie in Turok. Nu mai putin de 3000 de oameni au incercat sa puna mana pe bani si si-au modificat numele, dand prilejul media sa intoarca pe toate fetele subiectul. Mai socanta a fost campania de promovare pentru jocul „Shadow Man 2”. Baietii de la Acclaim au anuntat ca vor sa cumpere spatiu publicitar pentru joc pe mormintele celor decedati de curand, platind o anumita suma de bani rudelor indurerate. Efectul a fost cel scontat: asociatiile civice traditionale s-au napustit asupra lor, criticand initiativa de comunicare. A iesit circ maxim in presa si pana la urma, cedand presiunilor, campania a fost anulata, dar jocul a beneficiat de expunere maxima gratuita. Oricum, pe jucatorii inraiti nu ii intereseaza ce zic asociatiile traditionaliste. Conducerea companiei a pretins ulterior ca toata initiativa a fost o gluma, dar asta dupa ce s-a stins scandalul si Acclaim nu a mai facut prima pagina in ziare. Sa intri in conflict cu autoritatile si sa renunti la initiativele tale „scandaloase” este o metoda garantata de a crea valva si publicitate gratuita pentru firma ta.

Acelasi lucru l-au facut si in anul 2002, cand au lansat jocul „Gladiator: Sword of Vengeance”. Din start au cautat cu tot dinadinsul metode pentru a provoca autoritatile si alte grupuri conservatoare, creand controverse artificiale. Au anuntat de la inceput ca vor folosi o noua tehnica de comunicare, numita „bloodvertising”, pozitionand jocul ca cel mai violent si sangeros facut vreodata. Nu conteaza daca asa si era, important este ca au promis ca lucreaza la un program publicitar prin care autobuzele primariei vor varsa intentionat pe strada o substanta rosie, asemanatoare cu sangele, pe parcursul a sapte zile. Oficialitatile au respins propunerea, dar circul mediatic necesar fusese deja obtinut.

Acelasi oprobriu general l-au generat atunci cand, pentru promovarea jocului cu masini „Burnout 2”, au anuntat ca in ziua lansarii, Acclaim va plati toate amenzile de circulatie pentru depasirea vitezei din Marea Britanie. Stupoare totala, condamnare in media pentru incurajarea depasirii vitezei, dezbatere privita cu sufletul la gura. Clientilor jocului, copii si adolescenti, nu le pasa ce spun media, deci au cumparat jocul. Pana la urma, parand ca face o concesie, producatorul a renuntat si la aceasta campanie, nu inainte de a se asigura ca numele „Burnout 2” este pe buzele tuturor.

3 gânduri despre „Frumosii nebuni ai comunicarii

  1. Frumosii nebuni pe care nu-i angajeaza nimeni, si cand in final intra in domeniu, se mira toti de ce sunt aroganti in preajma eventualilor angajatori – Imi scuzi dizertatia, dar am avut astazi o discutie cu cineva…

  2. genialitatea a avut mereu ca samanta nebunia. Tocmai pentru ca in domeniul comunicarii extravaganta inseamna succes, astfel de nebuni trebuie incurajati si rasplatiti

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s