Valoarea de marketing a fotbalului romanesc

  • Terenul Heinz, Pittsburgh Steelers, 20 de ani, 457 de milioane de dolari.

  • Terenul CMGI, New England Patriots, 15 ani, 115 de milioane de dolari.

  • Terenul Invesco, Denver Broncos, 20 de ani, 120 de milioane de dolari.

  • Arenele Philips, Atlanta Hawks, 20 de ani, 200 de milioane de dolari.

  • Stadionul Reliant, Houston Texans, 30 de ani, 300 de milioane de dolari.

  • Terenul Safeco, Seattle Mariners, 20 de ani, 80 de milioane de dolari.

Sumele de mai sus reprezinta valoarea contractelor pentru a pune numele companiilor respective pe stadioanele unor echipe americane din diferite sporturi, si au fost preluate din cartea lui Al Ries si a Laurei Ries, Caderea advertisingului si ascensiunea PR-ului. Atentie, contractele nu implica si afisarea numelui pe tricouri, sau alte drepturi, doar schimbarea denumirii stadionului o perioada limitata. 

Cu banii dati pe numele unui singur stadion in SUA se cumpara tot Campionatul Romaniei si Echipa Nationala, cu tot cu drepturile de imagine ale lui Mutu si Chivu. 

Motivele pentru care firmele serioase sunt cu greu convinse sa isi asocieze imaginea cu industria fotbalului de la noi ies in evidenta in urma aplicarii unei analize SWOT pe intregul domeniul, nu doar pe un club sau altul. De fapt, cele mai importante sunt Punctele Slabe (Weaknesses), prezentate mai jos: 

  • Lipsa unor personalitati pozitive veritabile. Din cauza unora ca Becali&Borcea&Copos care acapareaza toata atentia si polueaza atmosfera, jucatorii sau antrenorii nu mai au loc sa devina cunoscuti, intelesi si apreciati cu adevarat. Ca in orice domeniu, oamenii sunt de fapt cheia. Cand spui NBA, te gandesti la jucatori, cand spui Hochei american, te gandesti la Wayne Gretzky, cand spui “Liga lui Mitica”, la cine te gandesti?! In fotbal, oamenii cu carisma, jucatorii cu personalitate nu trebuie sa fie neaparat cei mai buni de pe teren tot timpul.

  • Violenta de limbaj. Scandaluri televizate, injuraturi in direct, razboaie si declaratii.

  • Violenta fizica. Atat a suporterilor, cat si a conducatorilor (batai pe stadioane, Memegerul MM de la Steaua da cu pumnul etc.)

  • Lipsa de comunicare. Se vorbeste mult si prost, cine ar trebui sa taca e tot timpul la televizor si cine ar trebui sa vorbeasca sta in silenzio stampa.

  • Lipsa de prestigiu si prestanta. O minoritate violenta face galagie si da impresia ca reprezinta majoritatea suporterilor. Acestia din urma sunt de fapt oameni civilizati.

  • Lipsa de onestitate. Meciuri trucate, spaga la arbitrii, scandaluri, exact ce isi „doreste” o firma serioasa.

  • Lipsa de transparenta. Transferurile, salariile sau contractele sunt invaluite in mister.

  • Lipsa de incredere. La conducerea cluburilor sunt doar personaje controversate, de multe ori aflate in conflict cu legea.

Ati vazut ca McDonald’s se tine departe de fotbal si sponsorizeaza o echipa de baschet, Asesoft Ploiesti?

8 gânduri despre „Valoarea de marketing a fotbalului romanesc

  1. 1.Cand spun liga lui Mitica, ma gandesc la masinile fotbalistilor…:))
    2. Ar fi fost frumos sa vad niste threats…Dupa mine, nu exista..cel putin la noi in tara, fotbalul este mai mult decat rege!! se accepta? Mai mult, daca nu te uiti in fiecare weekend la meciurile din liga, daca nu esti la curent cu toate, esti considerat cel putin…ciudat. Seminte si bere rules!! Inca ma mir de ce vanzarile de bere au crescut in extrasezon (de sarbatori, iarna).
    3. McD nu sponsorizeaza fotbalul pentru ca fotbalul costa…o prima la fotbal costa si 20000$/joc…la baschet, 20000$ este salariul unui jucator/an (bine, incepator, ca acum au venit sarbii care cer mai mult..)
    Si sa zicem ca compania nu contribuie la prime, ci numai aici si acolo. Cu ce patroni avem in fotbalul romanesc, s-ar uita de sus la sponsori.
    In baschet, la fel ca in handbal, volei etc, proportiile sunt altele…Asta datorata in mare parte si in mediatizarea mai slaba??

  2. Urasc nebunia si isteria ce se invarte in jurul fotbalului nostru romanesc. mai ales cel de club unde toate mizeriile de parveniti se intrec in comentarii de mahala. Mai rau este ca sunt luati drept exemplu de natia de microbisti inculti. Da, in afara sunt mediatizati jucatorii ca exemplu de sportivitate, performanta, palmares, etc pe cand la noi primeaza patronii cluburilor care majoritatea sunt niste idioti plini de bani.

    Hai Romania.

  3. Articol cool!
    McDonald’s sponsorizeaza fotbalul, cred ca este vorba de cupa liceelor…
    Apropo in Italia ce s-a intamplat cu scandalul ca a fost mai rau decat la noi. Si totusi te gandesti la jucatori la echipe italiene cu istorie. Oricum ei au avut forta sa castige cupa mondiala. Deci….
    Cred ca problema adevarata de la noi este lipsa agentilor profesionisti. Ei sunt cei care lucreaza la imaginea jucatorilor etc.
    Si sa nu mai vorbim de mentalitate…

  4. injurii si violente sunt si in campionatele vest-europene, in multe tari mai rau decat la noi, doar ca acolo nu se ia nimeni de suporteri pt asta (ok, din cand in cand se mai zice cate ceva despre violenta, dar atat).

  5. @Balaur: sunt multe persoane care nu vor sa auda despre fotbal, asa ca nu te faci de ras daca nu stii ce a facut Galatiu’ sau daca nu ai aflat de golul dat de Autobuzul in deplasare.
    @Igor: HAI ROMANIA!
    @mIKA: multumesc.
    @Gabi: cand sunt violente in strainatate, macar cluburile si federatia lasa impresia ca se vor implica, transmit mesaje imagologice anti-violenta, nu se injura la televizor.

  6. Vreau sa fac lucrarea de licenta pe marketingul cluburilor de fotbal.Cine are ceva materiale, carti sau linkuri utile si vrea sa ma ajute!Va multmumesc!Numai bine!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s