Monitorizare media: prezenta agentiilor de comunicare in ziarele din Romania

Una dintre principalele sarcini ale agentiilor de relatii publice este sa asigure expunere media penru clienti. Dar cat de eficiente sunt agentiile cand trebuie sa faca acelasi lucru pentru ele insele? Cum este sa-i promiti unui viitor client acoperire mediatica atunci cand ziarele nu au scris nici un rand despre firma ta?
Pentru a vedea cat de eficiente sunt firmele din domeniul comunicarii in a-si promova imaginea in media, am monitorizat trei ziare foarte importante, Ziarul Financiar, Business Standard si Adevarul, timp de o saptamana, in perioada 3-9 septembrie.

Au primit referiri 42 de agentii din diverse zone de comunicare. In total au fost 60 de mentionari de firme in cele cinci zile ale studiului. De fapt acesta a fost si criteriul pentru realizarea monitorizarii: o referire la agentie insemna un punct. Nu am tinut cont de context sau de alte detalii de tip calitativ (asezare in pagina, lungime articol, ton etc.).

1. Topul agentiilor de comunicare dupa numarul de referiri:

Arbo Media – 4
Brandident – 3
Leo Burnett –  3
Ogilvy – 2
Grafitti BBDO – 2
Headvertising – 2
Boom – 2
Internet Corp – 2
MPI – 2
AdEvolution – 2
Starlink – 2
GMP – 2
Saatchi&Saatchi – 2
BrandTailor – 2

Au mai primit cate o referire: Mediage:cia, Grey, Friends Advertising, WPP, Net Advertising, FCB, Starcom, iLeo, Prime Road Media, Young&Rubicam, Media Investments, The Groupe, Punct Advertising, DDB, Publicis, Opti Media, Sister&co, Blog Agency, Online Communication Manager, CableDirect, Zenith Media, Branzas, Grapefruit, Media Image, Vitrina Felix Media, Mercury 360, Imager, Next.

Total: 60 de referiri.

Concluzia ar fi ca nici o agentie nu a „confiscat” toata atentia, nici una nu are o relatie atat de buna cu media incat sa devina omniprezenta. Apoi tinand cont de numarul de referiri ale firmelor din alte domenii, cum ar fi petrol sau constructii, cele din comunicare au o prezenta deocamdata discreta.
2. Ziarele in care au aparut referirile:

Business Standard – 47 (78%)
Ziarul Financiar – 8 (13%)
Adevarul – 5 (9%)

De remarcat faptul ca 78% din totalul referirilor s-au inregistrat in publicatia Business Standard. Acest ziar contine zilnic cateva pagini de media, advertising si PR, unde abordeaza mai multe subiecte din acest domeniu.

3. Zilele saptamanii dupa numarul de referiri:

luni –  11
marti – 19
miercuri – 13
joi – 10
vineri – 7

Distributia pe zile a referirilor arata ca la inceputul si la mijlocul saptamanii se discuta cel mai mult in ziare despre firmele de comunicare, in timp ce vineri sunt cele mai putine mentionari.

Analiza mea s-a intins pe o perioada prea scurta pentru a o numi studiu stiintific. S-ar putea ca numaratoarea mea sa nu fie completa si sa-mi fi scapat cateva referiri. De asemenea nu am mai stat sa vad daca unele firme sunt parte ale aceluiasi grup sau sunt filiale ale unor companii mai mari. Ar fi fost interesanta si o analiza pe tip de agentie pentru a vedea cui ii este mai usor sa ajunga in media tiparite: agentii de PR, de publicitate, de media, de marketing, online etc. Am inceput deja sa studiez in ce mod sunt mentionate firmele in paginile ziarelor, ce tip de articole sunt mai populare si ce personalitati din aceasta lume capteaza mai multa atentie.

10 gânduri despre „Monitorizare media: prezenta agentiilor de comunicare in ziarele din Romania

  1. Chiar daca analiza s-a intins pe o perioada scurta cred ca o concluzie putem trage. Pt omul de rand, fara vreun interes deosebit pt acest domeniu, agentiile raman in anonimat. Si nu cred ca situatia se va schimba..in jurul firmelor din domenii ca petrol, constructii plutesc interese/controverse care reprezinta un magnet pt presa. E putin probabil ca agentiile sa-si castige o astfel de notorietate. De fapt, prin natura serviciilor pe care le presteaza nici nu e recomandabil sa o faca.

  2. Depinde de publicatie. Exista ziare si reviste de specialitate sau ziare si reviste de business care au cateva rubrici destinate subiectelor din domeniu, cum este si Business Standard. Nici nu e de mirare ca aici ai gasit mai multe referiri decat in celelalte 2. De aceea intrebam pe ce criterii le-ai ales…

  3. Din pacate, nu ai ales bine aceste publicatii.
    Marea buba este plasarea Adevarului printre celelalte doua, pentru ca din moment ce sunt doua cotidiene economice din trei publicatii selectate, prezenta sa nu isi mai are sensul.
    Singura solutie era sa faci studiul fie in primele trei publicatii economice, fie in primele trei cotidiene din Romania, fie in primele trei publicatii de media din Romania. Toate bazate pe cota de piata, cota de impact a fiecarei publicatii, eventual si un coeficient specific de ponderare aplicat pe acolo.
    Si monitorizarea pe o saptamana nu este neaparat realista, in sensul ca nu iti spune de fapt nimic, si aici nu vorbesc de faptul ca este un studiu stiintific sau nu. Este o analiza de imagine wanna be😀

  4. radule, radule, nu prea am vazut vreo analiza media facuta de tine, ca sa ai voie sa arunci cu noroi in altii, eu daca eram in locul celui care scrie acest blog te cenzuram si banam de mult

  5. @carina: am ales cele trei ziare pentru ca ZF si BS sunt cele mai importante pentru mediul de afaceri de la noi si la Adevarul avem abonament la firma.
    @Paula: nu vad de ce firmele de comunicare nu ar trebui sa fie cat mai prezente in media. Eu daca as avea o companie a mea, as incerca sa-i construiesc cat mai multa expunere.
    @radu: mi se pare ca nu ai citit decat printre randuri mesajul meu si ca ma acuzi aiurea
    @sandu: ai dreptate, dar nu luam inca masuri drastice

  6. Allen, nu vad de ce ai lua masuri drastice impotriva mea, mai ales la indemnul unor indivizi anonimi, cu atat mai mult cu cat nu am aruncat cu noroi in tine si nici in analiza ta.
    Doar am spus ca nu este fundamentata pe critica unor surse care sa justifice realizarea unei analize ce ar putea sa iti ofere orice concluzie valabila. Si este intr-adevar asa. Tocmai de aceea nu vad ca ar fi un atac la persoana, ci o observatie pertinenta la adresa postului tau.
    Am facut suficient de multe analize de imagine ca sa nu bag in seama unii indivizi (a se citi sandu) care nu au nici in clin nici in maneca cu o asemenea analiza. Ca nu le-am facut publice, este o alta problema. Avand in vedere ca o asemenea analiza dureaza cateva luni de zile, iar rezultatele sunt extrem de precise si greu de explicat concret, nu mi-am permis sa le afisez pe blogul meu, cu atat mai mult cu cat este o munca foarte grea si solicitanta, de pe urma careia prefer sa trag eu foloasele😀
    Daca vreti mai multe detalii, va pot pune la dispozitie un curs universitar numit Analiza Imaginii Organizatiilor, scris de conf.univ. dr. Bogdan Halic, pentru a putea clarifica aceasta disputa in care pot fi acuzat de unele lucruri de care nu sunt vinovat.
    Din punctul meu de vedere, totul este ok, tocmai de aceea o cenzurare a acestui mesaj sau un ban sunt total nejustificate.
    Nu port pica nimanui, ci doar voiam sa fie foarte clar. Astept cu incredere urmatorul post🙂

  7. Cred ca Radu are dreptate. Nu ma pricep deloc la analize, la cercetare, n-am facut niciodata asa ceva. Totusi cred ca o saptamana e insuficienta si din cele 3 publicatii, Adevarul e in plus. Pe de alta parte Allen a precizat de la inceput ca nu dorea sa realizeze o cercetare stiintifica🙂
    As inceca si eu sa fac ceva de genu’, dar numai in Campaign😛 Nu cred ca as avea rabdare…😦

  8. Bine, poate ca am exagerat cu amenintarile de ban sau suspendare, dar nu mi se pare normal sa fiu luat la misto pe aici de unii care vorbesc in necunostinta de cauza. Daca eu citesc doar un ziar, dintr-o singura zi, si vad de cate ori apare un nume, asta se numeste tot monitorizare de presa, nu conteaza volumul sau alti factori. Iar o analiza media se poate realiza inclusiv pe un singur articol, pentru a surprinde nuanţele si referirile calitative.

  9. Wow, nu ma asteptam. Mai exista si altele care nu se ocupa neaparat cu asta dar au si conturi de gen. Ma refer la Kondiment si alte doua agentii cu al caror nume sper ca voi reveni in curand.

Lasă un răspuns

