Inovatia in marketing: Nikon creeaza noi piete pentru produsele foto

Problema. Se da un produs dintr-o gama de elita, dar lansat pe piata la un pret mult mai mic decat concurenta din aceeasi gama.

Cerinta. Sa se promoveze acel produs astfel incat sa-si pastreze eticheta de elita, dar sa fie achizitionat de clasa medie.

Rezolvarea Nikon. Se ofera locuitorilor unui orasel din Statele Unite ale Americii cate un produs pentru a-l testa. Rezultatul este publicat online si promovat apoi agresiv.

Explicatii. In urma cu cateva luni, producatorul japonez Nikon a revolutionat piata aparatelor de fotografiat digitale, lansand modelul D40 din asa-numita gama „profesionala” (DSLR – Digital single-lens reflex camera) la un pret incredibil de mic: 5-600 de dolari. Pana atunci, pe piata DSLR, preturile variau intre cateva mii de dolari si 8-900.

Provocarea cea mare pentru cei de la Nikon a fost sa creeze o noua piata pentru aparatele DSLR, facundu-le accesibile publicului larg. Datorita preturilor ridicate, aceste produse profesionale se adresau mai ales specialistilor si fanilor inraiti ai fotografiei. Marile categorii de consumatori obisnuiti cumpara aparatele automate point&shoot, numite popular conserve, sapuniere, sapunuri, cutii de chibrit sau pachete de tigari. Acestea au preturi mult mai mici, intre 100 si 7-800 de dolari, iar calitatea imaginilor a crescut uluitor in ultimii ani. In afara de pretul care ii indeparteaza de aparatele foto profesionale, oamenii obisnuiti au si o retinere legata de modul mai greoi de functionare al acestora. Cu un DSLR trebuie sa te pricepi la fotografie ca sa faci poze de calitate, altfel risti sa ramai din vacanta doar cu imagini prea intunecate sau miscate. La aparatele point&shoot nu ai altceva de facut decat sa apesi pe buton si iese poza.

Pentru promovarea produsului, cei de la Nikon au ales un mic orasel de pe coasta de est a SUA, Georgetown, din statul South Carolina. Ei au oferit gratuit locuitorilor cate un aparat de fotografiat D40. Orasul are aproximativ 8.600 de locuitori. Cei de la Nikon au vrut sa arate ca aparatul, desi profesional, poate fi folosit cu usurinta si de amatori. Pozele realizate de locuitori nu sunt spectaculoase, reflectand viata lor linistita de zi cu zi, dar acesta a si fost scopul japonezilor. Ei doar au vrut sa arate calitatea deosebita a aparatului D40, nu priceperea la fotografie a unora. De aceea au apelat la locuitorii din America profunda si nu au mers la New York sau Los Angeles. Daca rugau profesionistii fotografiilor sa testeze aparatul, potentialii clienti ar fi putut crede ca pozele ies bine datorita celor care le fac si nu pentru ca aparatul e bun. Pozele din Georgetown fiind facute publice pe Internet, Nikon a impuscat doi iepuri dintr-o lovitura: a aratat ca aparatul e usor de folosit de oricine si ca se pot realiza fotografii superbe cu el. Testimonialele de pe site ale oamenilor din Georgetown vorbesc despre usurinta cu care aparatul poate fi folosit si despre pozele excelente realizate. In perioada campaniei Nikon, orasul Georgetown a primit porecla de Picture Town. Site-ul este si acum promovat agresiv, inclusiv pe cea mai mare galerie foto online, Flickr, a celor de la Yahoo!.

Ideea campaniei mi se pare foarte buna. In primul rand pentru ca site-ul este credibil si apoi pentru ca ii atinge fix pe cei carora li se adreseaza produsul. Datorita pretului, Nikon D40 a generat de la inceput destula expunere in media. A fost o adevarata lectie de relatii publice. De la specialisti in fotografie uimiti de pretul mic si pana la analisti economici care au vorbit despre revolutia aparatelor profesionale, toti au avut ceva de comentat despre D40. Fata de America, unde costa cam 11,5 milioane de lei, la noi a aparut initial cu 24 de milioane, acum scazand spre 17-18. Oricum, o campanie similara nu s-ar fi putut desfasura si in Romania. Inchipuiti-va o comuna din „Romania profunda” primind gratuit aparate foto profesionale. Dar pentru alte produse pentru care piata de la noi este pregatita, cred ca s-ar putea aplica cu succes tehnica Nikon.

2 gânduri despre „Inovatia in marketing: Nikon creeaza noi piete pentru produsele foto

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s