Ce face PR-ul din om: Beckham i-a innebunit pe americani

Suntem mult mai buni decat americanii la fotbal si putem sa-i batem mar la orice ora vor ei, dar in mod sigur yankeii ne dau lectii de marketing si de scos bani cu lopata din evenimentele sportive, inclusiv din fotbal. Ei au inteles mult mai repede ca in sport este nevoie de personalitati in jurul carora sa se consturiasca povesti fascinante, livrate fanilor incantati. Felul in care a fost speculat din punct de vedere de marketing, relatii publice, vanzari etc. transferul lui David Beckham in Liga de Soccer Nord-Americana pare desprins din manualele de specialitate:

  • Producatorii TV au fost repede convinsi de „valoarea de informare” si de interesul trezit de stirile despre Beckham si toate televiziunile au acoperit pe larg subiectul;
  • Agentii lui de relatii publice au ales pe spranceana aparitiile televizate live, atat datorita timpului limitat cat si pentru a crea o atitudine exclusivista;
  • Beckham a oferit doua interviuri in exclusivitate pentru ABC, transmise de la Madrid;
  • Doar in prima saptamana dupa anuntarea transferului s-au vandut 3.000 de abonamente;
  • Echipa la care va juca din aceasta vara, L.A. Galaxy, ia in considerare modificarea echipamentului sportiv pentru a se potrivi stilului englezului;
  • Prin DB, fotbalul a ajuns in emisiuni generaliste de mare audienta, gen talk-show-ul lui Jay Leno, lucru extrem de rar pentru acest sport in SUA;
  • Oricum cluburile de fotbal sunt conduse profesionist si echipele de marketing aduc suficienti bani pentru a acoperi din vanzarea de bilete, reclama, tricouri, echipament, mancare, bauturi si drepturi TV bugetul anual;
  • Beckham va fi un exemplu si pentru copii care practica fotbal la juniori;
  • O treime din fanii echipei L.A. Galaxy sunt de origini spaniole: ei stiu cum se joaca fotbalul si astepta de la Beckham nu doar fite si aparitii televizate, ci si goluri si prestatii pe masura.

Singurii de la noi care au inteles importanta personalitatilor puternice, a unor oameni speciali, cu o poveste in spate, sunt cei de la ProTV. Mi se pare fascinant felul in care isi promoveaza evenimentele sportive difuzate de ei sau de Sport.ro folosindu-se de personajele implicate. Orice gala anonima de box nu mai este doar un meci intre romanul Morosanu si rusul Ostronov, ci un „duel exploziv intre Moartea din Carpati Morosanu si rusul cu care s-a batut Tyson” (chiar daca meciul a avut loc in 1985, Tyson l-a batut mar in 30 de secunde si nimeni nu-si mai aminteste nimic). Disputa Atodiresei vs. Cocosatu (din Belarus) devine „inclestarea titanica intre Pitbull-ul Atodiresei si bestia antrenata de kgb-isti”. Cei de la ProTV gasesc lucruri interesante de spus si la sporturile de echipa. O partida de fotbal anosta, cumparata pe doi bani, gen un meci din campionatul Braziliei, partea de jos a clasamentului, devine „meciul secolului din tara de cinci ori campioana mondiala, Brazilia, intre echipa la care a jucat Pele (chiar daca doar 5 zile, cand era beat) si echipa favorita a dictatorului cubanez Fidel Castro”.

10 gânduri despre „Ce face PR-ul din om: Beckham i-a innebunit pe americani

  1. e senzationala aia cu Moartea din Carpati Morosanu, o asemenea prostie nu am mai auzit de mult
    individul ala e o caricatura, orice sportiv serios il face KO in 2 minute, doar in mintea celor de la protv e un mare atlet

  2. Da’ de Victoria Beckam nu scriu nimic americanii? Ca eu cred ca l-au adus pe David doar ca s-o aiba pe nevasta-sa. Baga si tu niste galerii cu Victoria, sa se bucure si ochii nostri.

  3. oooo, ce subiect complex. Un studiu de caz pe care sa-l parcurgi in 3 ani de lectura sustinuta.
    Sincer, nu cred ca suntem in stare sa ne apropiem de subiect (aici, in Ro) pentru ca noi avem o alta politica de mkt: daca cineva are un PR bun in spate si reuseste sa se claseze in top (macar in Ro daca nu EU) ‘ceilalti’ au grija sa darame in loc sa consolideze…
    sa relationati bine!
    PS: interesant blog, felicitari!

  4. foarte adevarat ce spui despre brandurile personale din sportul american. e ceva la care se pricep foarte bine, si nu doar in sport (vezi si vedetele de cinema sau din orice alt domeniu).
    cred ca europenii (cel putin englezii, italienii) recupereaza cand vine vorba de promovat si valorificat echipa, simbolurile, valorile, traditiile. se regasesc in acestea si oameni de pe alte continente, chiar daca cele mai multe au fost facute sa reprezinte comunitatile locale. si aduc bani seriosi! campionatul englezesc aduce cele mai mari venituri, nu doar din europa.

  5. beckham e o gogoasa umflata uitata in vitrina la soare dar a carei eticheta arata in continuare bine. branding-ul american, bine facut, ai dreptate. pe de alta parte, ce fac prosport-ul si sport.ro-ul este un branding de gradinita, sa fim seriosi. nu sunt specialist dar vorbesc din pdv-ul telespectatorului care schimba programul tocmai din cauza stilului enervant de promovare. chiar in cazul evenimentelor care ma intereseaza, fiind intamplator un mare consumator de sport, calitatea execrabila a ambalajului, vocile lipsite de orice naturalete, momentele regizate de prost gust in care boxerii mimeaza incrancenarea impotriva unei jucarii de plus etc., nu pot avea un alt efect decat schimbarea programului. este un branding pe dos. in plus, continutul din spatele etichetei productiilor tv este de multe ori atat subtire incat nici cel mai profesionist branding din lume nu ar putea acoperi gaurile negre.

  6. Beckam e spre finalul carierei. Bine ai punctat ”marketing”. E similar cu un produs al carui ciclu de viata este pe sfarsite…o pozitionare puternica si o incercare de a cuceri noi piete in ideea prelungirii.

  7. A vazut cineva analiza fenomenului facuta de catre CNN? Am ratat-o si sunt curios ce au observat baietii din Atlanta. Daca ati vazut reportajul nu fiti egoisti, share here and do it fast…

  8. din pacate beckham doar la marketing mai poate puncta…in rest..l-au ajuns batranetile. insa are parte de o fantastica iesire din scena. in stil american..cu flamuri si trambite.
    iar americanii se pricep sa faca circ, au scoala lui kotler in sange.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s