Humanitasul raspunde cu Cocktail la Chic

Infiintata cu cinci ani mai devreme decat Editura Polirom (aparuta in 1995), Humanitasul (1990) a fost multa vreme perceputa drept liderul de pe piata cartii din Romania. Eu personal am vazut-o drept trend setter-ul editorial: ce faceau ei era copiat si de alti jucatori de pe piata. De aceea, vestea ca se poate si invers, ca Humanitasul sa urmeze exemplul altora, a fost foarte surprinzatoare.

Polirom a lansat in urma cu mai mult de un an colectia Chic: romane usoare adresate in special doamnelor si domnisoarelor, despre femeia moderna, de multe ori singura, independenta, mereu in cautarea unui partener si preocupata de cariera. Romanele din aceasta colectie au avut un succes atat de mare (doar Bridget Jones, spre exemplu, s-a vindut in 40.000 de exemplare), ca Humanitasul s-a decis sa reactioneze. Este adevarat ca a facut-o destul de tarziu, dar a intrat in forta, lansand, ca raspuns la colectia Chic, noua colectie Cocktail, cu patru titluri din start.

Piata cartilor glamour tip Bridget Jones este dominata in acest moment de Polirom. Dar in 2006, cand au aparut primele carti in colectie, publicul nu era familiarizat cu acest concept. Cei de la Polirom au avut de creat si apoi de educat o piata. De aceea, primele lor carti au fost unele consacrate, cunoscute, de care lumea auzise macar din filme: Jurnalul lui Bridget Jones sau Diavolul se imbraca de la Prada. O data formata piata, au putut sa lanseze si titluri necunoscute, dar care au prins foarte bine. Nou sosita pe o piata matura, Editura Humanitas si-a permit sa arunce in joc carti cu un grad de notorietate scazut, dar care se incadreaza perfect in tiparul glamour.

In continuare este interesant de urmarit cum va reactiona Poliromul. Pozitia de jucator unic ii permitea mai multe actiuni de marketing convenabile, cum ar fi prelungirea perioadei dintre lansarea cartilor, pentru a mari interesul, a creste cererea si a crea buzz. Acum nu va mai putea jongla cu termenele de aparitie, pentru ca perioada cea mai buna ar putea fi ocupata de cei de la Humanitas. Si pe zona de stabilire a pretului s-ar putea sa existe modificari, pentru ca pana acum cei de la Polirom nu aveau adversar. Humanitasul promite sa recupereze agresiv, pornind un parteneriat cu revista Elle si cu Radio Guerrilla pentru primele carti, dar Poliromul are de lansat cateva romane foarte asteptate.

8 gânduri despre „Humanitasul raspunde cu Cocktail la Chic

  1. @Dinu: esti putin rautacios, dar adevarul este ca Humanitasul are multi scheleti in dulap pe partea de imagine si comunicare. Mie sloganul lor, „Bunul gust al libertatii” mi se pare depasit. Mergea imediat dupa revolutie, cand lumea inca se mai gandea la asta, dar acum, in 2007, un asemenea concept e irelevant. Au multi cititori nascuti dupa ’89, pe care nu-i mai atragi vorbind in numele libertatii. Si mai sunt si alte probleme acolo…

  2. Polirom a castigat foarte multi „clienti” (daca ii poti numi asa pe acei nebuni care isi cumpara carti – pentru exemplificare aparuse acum cateva saptamani un sondaj despre cat de mult citesc romanii din cadrul unui sondaj mai cuprinzator despre cultura romanilor) prin acele carti in format mai mic, foarte confortabile pentru citit si cu foarte multi autori si opere de calitate. Are si Humanitas o colectie asemanatoare, Cartea de pe noptiera, dar este ceva total diferit.
    Din punctul acesta de vedere, oferta Humanitas este relativ scazuta, preferand sa investeasca in carti care se vand bine – vezi Coelho si carti grele – vezi Llosa.
    Sunt doua strategii diferite, as putea zice ca ar fi un fel de echivalent corporate si retail😀
    Dar e clar ca Humanitas a fost oarecum detronat de pe primul loc. Nu stiu care strategie este cea buna, dar pentru ca o editura sa isi faca o baza mare de clienti ar trebui sa le ofere acestora titluri cat mai variate si cat mai diferite, ca sa nu mai vorbesc de autori. Cat mai grei si cat mai multi, eventual sa ii si aduca pe aici. Dar sa il tina pe Coelho departe de Romania si sa il mai aduca o data pe Llosa.

  3. Chiar nu puteau inventa un alt tip ce prezentare? Cele doua colectii arata absolut la fel. Si inteleg ca sunt facute de acelasi om, care a plecat de la polirom si s-a dus la…Unde credeti?

  4. ooof, daca si Humanitas trage spre Chic… totusi este trist in lume… deci nici „rasul lumii”, ca varianta economica nu a putut sa impiedice asta?
    pai in doi trei ani numai EST mai ramane sa isi vada de treaba lui (sau „ei” ca e editura).

  5. ixszet: intelegi gresit. Cind un om o sa faca singur o colectie intr-o editura (asa cum cred unii ca tine), o sa avem peste 10.000.000 de eidturi, nu 200 active cum avem acum

  6. cartile de la chic sunt mult mai interesante decat cele de la cocktail😀 si polirom a castigat mai multi clienti pentru ca au pe site niste oferte foarte convenabile… la ultima comanda mi-am ales 6 carti cu doar 60 de lei :X

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s