Marketingul religiei. Cazul Bisericii Scientologice (II)

(continuare din mesajul precedent)

Articol aparut in revista Dilema Veche din 9-15 martie 2007, numarul 161.

Din perspectiva pshihologiei consumatorilor potentiali, scientologia nu se adreseaza doar nevoilor mistice, sacre, ale individului, ci in special celor de autoimplinire individuala, de apartenenenta la un grup, si de stima. Programul lor de comunicare corporativa pentru Romania vizeaza un public urban, cu venituri cel putin medii, capabil sa contribuie la sustinerea financiara a gruparii. Intrucat se autofinanteaza din donatiile individuale, scientologia activeaza in special in tarile cu un nivel de trai cel putin mediu, pentru a putea recruta suficienti membrii platitori. Solutiile lor de dezvoltare individuala sunt destinate unui public cu un nivel mediu de asteptari in ceea ce priveste cariera si viata personala. 

Biserica Scientologica a folosit in premiera pentru Romania mai multe tehnici de marketing pentru un produs religios. In diferite puncte cheie din Bucuresti au fost distribuite pliante tematice, in statiile de autobuz si de metrou din centru au fost instalate panouri publicitare care promovau cartile doctrinei scientologice si actiunile umanitare si au fost folosite brosurile de imbunatatire a vietii si de promovare a bisericii. Pentru fiecare din temele folosite, voluntariatul si noua filosofie de viata, au fost lansate site-uri de Internet speciale, cu versiuni in limba romana, in timp de Biserica Scientologica nu beneficiaza inca de portal in romana. Cartile lui L. Ron Hubbard, creatorul religiei, au fost publicate la noi in tara de Editura Mix. Sunt carti motivationale, care ofera solutii la diferite probleme generale, cum ar fi salvarea casniciei, gasirea unui loc de munca sau cresterea copiilor. Rezolvarile oferite sunt facile din punct de vedere intelectual si presupun inclusiv apelarea la metodele scientologice. Cartile pot fi insotite si de casete video, promovate la pachet in statiile de autobuz de la Piata Victoriei. Tot in centru, la Piata Izvor, au fost instalate mai multe corturi pentru activitati de sampling si de prezentare a filosofiei. Amenajarea sediului central, de la Piata Unirii, a respectat pozitionarea generala a Bisericii Scientologice, locatia fiind gandita sub forma unui showroom si nicidecum ca asezamant religios. De acolo se puteau cumpara carti si obtine informatii suplimentare de la voluntarii romani si straini. Numita „Biserica Celebritatilor”, miscarea scientologica se bucura de o mare vizibilitate in strainatate datorita numeroaselor vedete din lumea muzicii si a filmului ce au aderat la grupare. In Romania a lipsit aceste element strategic de promovare, pentru ca nu au nici o personalitate locala cunoscuta in randul membrilor. 

Cu toate noutatile aduse de Biserica Scientologica, marketingul relgios ramane intr-un stadiu incipient in Romania. Drumul pana la marile spectacole televizate de evanghelizare din SUA este foarte mare. Scopul campaniilor de marketing religios este atragerea de noi membrii si pastrarea celor vechi. Evaluarea se face dupa aceste doua criterii. Programul de comunicare desfasurat de Biserica Scientologica in Romania la sfarsitul anului trecut face parte dintr-un plan mai complex, iar activitatile publice de marketing au fost suspendate pentru moment. Dar concurenta de pe piata serviciilor religioase va deveni tot mai puternica in perioada urmatoare si inclusiv bisericile traditionale vor trebui sa foloseasca noi mijloace de comunicare specializate pentru a ajunge la toate categoriile de public.

6 gânduri despre „Marketingul religiei. Cazul Bisericii Scientologice (II)

  1. Marketingul religiei. Cazul Bisericii Scientologice (I) « Brand Identity. With Allen.

  2. Hmm, as putea comenta putin pe tema ”crezului” scientologic si a nivelului de inteligenta al membrilor acestei ”religii” insa ma abtin.

    Din punct de vedere al unui potential PRist nu pot decat sa admir tehnicile dezvoltate de L.Ron Hubbard.

  3. Omul modern este pragmatic – aici vin scientologia si evanghelismul – care ambele arata ca un fel de MISA-Networking-CIA-Religoius-Club LTD.

    Societatea e de cacat… absolut de cacat… te indeamna si te imbie la nefericire si prostie.
    Prosti multi – de ce sa nu-i exploatezi ? De ce sa nu le exploatezi slabiciunile ?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s