Ecce homo (de PR)

90% din tinerii care se inscriu la facultatile de comunicare (mai bine zis la facultatea de comunicare) inteleg prin PR sau advertising trei lucruri: sa ocupe un birou elegant, poate dintr-un centrul de afaceri nou construit sau dintr-o vila pe Kiseleff, sa se imbrace office de luni pana joi si casual vinerea si sa promoveze marci de mare prestigiu, de la Mercedes, Logines sau Peroni in sus. Altceva e aproape degradant, PR-ul nu poate fi sinonim cu marci mai putin importante sau cu produse – Doamne Fereste! – cum ar fi painea sau parizerul. Cei care isi dau seama in timpul facultatii de realitatea de dincolo de mit sunt fericiti, pentru ca majoritatea exemplelor practice din scoala sunt tot despre marile companii care au devenit extraordinare. Se pare ca si pentru profesori succesul poate fi usor explicat, dar mai greu de construit.

Dar marii oameni de PR si advertising s-au facut cunoscuti in urma unor campanii pentru firme mici. Acolo se vede valoarea si, oricum, referitor la piata muncii in PR in Romania, marea majoritate a specialistiolor lucreaza pentru firme anonime sau mult mai lipsite de prestigiu ca cele mentionate mai devreme.

Ca provocare personala, mie mi-ar placea sa promovez produse exotice sau ciudatenii, cum ar fi o marca de bile de bowling („10 dintr-o lovitura”),  o revista pentru crescatorii de pesti piranha (daca exista asa ceva) sau pe inghititorul de serpi de la circ. Pana atunci ma multumesc cu ce fac acum: promovarea unui brand de tara in Romania. Cum probabil nu prea a vazut nimeni rezultatele muncii mele, explicatia este ca ma adresez unui public super-specializat, format din oamenii de afaceri din anumite domenii cheie.

8 gânduri despre „Ecce homo (de PR)

  1. @vj si allen, voi la munca nu stiti sa mergeti?

    ce o tot dati cu piarul, daca nu ar fi asa mari cheltuielile de publicitate ale marilor corporatii, pretul produselor ar fi mult mai mic

  2. sloganul tau pentru a promova o marca de bile de bowling, „10 dintr-o lovitura” e cam banal

    90% din specialisti s-ar fi gandit la el

    in rest, bine ai aparut

  3. Atunci cand am dat la facultate, nu aveam nici cea mai mica idee despre ce o sa ma astepte… si a fost mai bine, pentru ca asteptarile s-au construit pe parcurs. Si nu, nici eu nu-mi doresc sa fiu „piaritza” (cum zice un prieten de-al meu), vreau sa fac ceva mai mult decat organizare de eveniment, decat media relations, decat …PR-ul romanesc. Pana una-alata insa, si astea trebuie facute, nu?
    Dar cu brandul Romania n-ai vrea sa lucrezi?🙂

  4. Trebuie sa faci o distinctie foarte clara intre piarul de companie si cel de agentie. Este o diferenta destul de mare in ceea ce priveste atitudinea respectivei companii: multe companii isi fac un asemenea departament integrat in cel de marketing, pentru ca da bine si ii dai managerului respectiv inca o responsabilitate in loc sa iti aduci un profesionist adevarat. Iar unele companii, evident multinationale, constientizeaza din ce in ce mai mult nevoia de un piar adevarat, facut de niste specialisti ai pietei din Romania, care evident sunt foarte putini si foarte scumpi.
    Asta a fost o divagatie putin cam nelalocul ei, sper sa nu o consideri ca un spam din genul ia sa ma bag si eu in seama, pentru ca nu prea sunt un mare fan al piarului, chiar daca sunt de cealalta parte a baricadei, la presa.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s