Turcia de la A la Z

Atitudinea fata de turistii straini este ireprosabila in Turcia. Zicala „clientul nostru este stapanul nostru” li se potriveste perfect, cel putin in comparatie cu personalul din Romania. Este adevarat ca la un moment dat ii mai auzi discutand in turca intre ei si nu stii daca te injura printre dinti sau nu, dar o fac macar cu zambetul pe buze.
Brandingul este unul dintre punctele lor forte. Identitatea „Turkey welcomes you”, care a ajuns si prin revistele si panourile centrale din Romania, este prezenta peste tot si in Turcia. Promovarea ei este realizata profesionist, mult peste glumele nesarate gen RomaniaIT. Iar fiecare localitate mai importanta sau zona turistica desfasoara propriul program de branding. In Kusadasi gasesti materiale promotionale de toate tipurile ATL, BTL si ce mai vreti voi cu statiunea respectiva, in Bodrum la fel, ca si in orasele mai mari gen Edirne, Denizli, Istanbul sau Bursa. Patriotismul local este foarte bine dezvoltat, ceea ce incurajeaza competitia intre zone si progresul, pana la urma.
Cel mai important oras, Istanbul este cu adevarat superb si am avut o idee gresita despre el, subestimandu-l. La noi se zice de multe ori „ce murdarie ca in Istanbul” sau „ce trafic rau ca in Turcia”. Nimic mai neadevarat! In primul rand ca Istanbul este un oras cultural, cu monumente uluitoare, ca Palatul Topkapi, Moscheea Albastra sau Hagia Sophia. Pe strazi e foarte curat si sigur, centrul istoric arata superb, iar traficul este mai bun ca la noi pentru ca mijloacele de transport in comun sunt foarte dezvoltate.
Deranjant la turci poate fi stilul lor cam liber de viata si de a face afaceri. Totul este discutabil, negociabil, nimic nu e clar. Daca esti un turist venit in vacanta si doar vrei sa te relaxezi si nu ai chef sa negociezi tot timpul, poate fi neplacut.
Efes. Fosta cetate cetate greaca si romana Efes, vizitata de milioane de turisti, si berea Efes sunt doua dintre lucrurile importante cand mergi in Turcia.
Frontiera. La intrarea in Turcia, autocarul nostru a stat in vama doar o ora si jumatate, iar la iesire chiar mai putin, Viza se cumpara de la frontiera si costa 10 euro (12 dolari).
Grand Bazar din Istanbul. Este imens si adaposteste sute de negustori cu toate produsele din lume, de la I-pod-uri contrafacute pana la seminte si alune. Fata de statiuni totusi, oferta de produse – in special suveniruri – este mai mica. Preturile pot varia imens de la un magazin la altul. Acelasi produs il gasesti la doi vanzatori alaturati la o diferenta de peste 500%.
Hoteluri. Turcia e in primul rand o tara turistica, de mari dimensiuni, cu drumuri excelente, asa ca este nevoie de o retea puternica de hoteluri. Pe langa toate obiectivele turistice si intersectiile majore au ridicat hoteluri bune. Nu sunt spectaculoase, dar isi fac bine treaba, fiind construite cu un specific local. Fata de hotelurile bulgarilor de la Nisipurile de Aur, cele din Turcia sunt mai putin grandioase, dar au un aer oriental foarte placut.
Infrastructura de transport este foarte bine pusa la punct, fiind mai aproape de Germania decat de Romania. Drumurile sunt excelente, foarte bine semnalizate si mai sigure ca la noi.
Japonezi (si alti asiatici) si turisti straini asa multi ca in Turcia nu am mai vazut nicaieri. In special marile obiective turistice sunt asaltate. Si in statiuni sau la Istanbul am auzit vorbindu-se toate limbile pamantului. Despre mine, turci au crezut ca sunt: spaniol (avantaj eu), american (e ok), rus (avantaj ei), roman si turc.
Kusadasi este o statiune superba, penru toate gusturile, total diferita fata de ce e la noi. Aici acosteaza vapoare de croaziera imense, pline cu turisti de lux din toata lumea, ceea ce spune multe despre cum arata statiunea. In acelasi timp gasesti si romani la tot pasul – ii recunosti dupa cum mananca seminte pe strada.
Limba turca pare dificila, dar exista multe cuvinte comune cu romana (ex: pilav-pilaf, ciai-ceai, bai-baie etc.). Important este ca au alfabet latin, asa ca lucrurile sunt mai simple decat in Grecia.
Marea Egee este foarte sarata si poti sa plutesti cu usurinta la suprafata. Cel putin la Kusadasi, marea este curata cristal, nu exista meduze sau alte mizerii, dar nici valuri ca la noi nu prea am vazut.
Negocierea este un mod de viata pentru turci – negustori si cumparatori. In foarte putine locuri exista preturi afisate, in rest totul e discutabil. Turcilor le place sa discute, sa se targuiasca si nu accepta sa lase din pret fara negociere serioasa. Daca un vanzator cere pe un produs 10 lire si tu le oferi imediat 5, probail ca va refuza. Dar daca accepti targuirea si esti dispus sa recurgi la metode gen plecat si revenit, atunci poti ajunge si la preturi gen 2-3 lire.
Ospitalitate. Turcii sunt un popor foarte prietenos. Inclusiv in „Turcia profunda”, in mijlocul tarii, unde nu calca turisti straini si unde nimeni nu vorbeste engleza, oamenii tot incearca sa comunice, sa discute, sa socializeze, sa aflii de unde esti, sa-ti spuna ce e cu ei, bineinteles in limba gimnastica.
Plaja. Avand mii de kilomeri de mare, bineinteles ca gasesti orice tip de plaja, de la cea cu nisip fin si intrare lina in apa, pana la stanci si apa foarte limpede.
Restaurante sunt de toate felurile, si taverne retrase, putin luminate, unde mananci un kebab ca acum 200 de ani, si de lux cu bucatarie internationala, dar si fast food-uri la orice colt de strada. Preturile sunt bune iar servirea absolut ireprosabila si impresionanta.
Schimb valutar. In mod paradoxal, cel mai bun curs de schimb l-am gasit la un hotel, desi am fost si la banci si la case de schimb si la granita. Dolarul se invarte cam la 1,2-1,3 lire, iar euro pe la 1,7-1,8 lire. Pana acum cativa ani dolarul era mai popular, acum ambele valute merg la fel de bine, ba mai sunt magazine, in special in Istanbul, care accepta cu placere si lei. Oricum negustorii care primesc euro sau dolari si nu lire turcesti o fac la un curs de schimb foarte convenabil lor.
Tarifele si preturile sunt foarte bune. In Kusadasi, la hotelul unde am stat, de 3 stele, la 5 minute de plaja, o camera single costa 60$ pe noapte si una dubla 80$, cu mic dejun si cina. Probabil ca preturile la agentie sunt chiar mai mici. Mancarea e si ea foarte convenabila ca pret: pe plaja, la cele mai mari “scoruri”, o Coca Cola de 2,5 litri costa 5,5 lei, o saorma in lipie (fara cartofi prajiti) intre 5,5 si 7 lei, apa plata de 1,5 litri este 1,8 lei, dar berea si alcoolul costa destul de mult, de la 4-5 lei o sticla in sus.
Uniunea Europeana este inca departe de Turcia, desi discutiile de aderare au inceput in urma cu peste 40 de ani. Diferentele sunt prea mari (religioase, culturale etc.) si nici turcii nu par prea dispusi sa renunte la traditiile lor – bune sau rele – pentru UE.
Vestigii antice. Mare noroc au avut turcii ca pe teritoriul lor sa se dezvolte atatea civilizati extraordinare: greaca, romana, bizantina. Acum tot ce au de facut este sa se ingrijeasca de fenomenalul patrimoniu cultural si sa-l promoveze, ca turistii vin cu milioanele si chiar au ce vedea.
Zile insorite va urez daca mergeti in Turcia. Localnicii se lauda ca in statiunile din sud, cum ar fi Antalya, sezonul de plaja si baie cu zile calduroase este intre aprilie si noiembrie, iar mai la nord, la Kusadasi, este din mai pana in octombrie.

9 thoughts on “Turcia de la A la Z

1. Mai ţi minte cum îvăţam noi la itorie că îi băteam pe turci tot timpul … ei bine istoria văd că s-a întors acuma. Turcia este o construcţie bună azi pentru că s-a construit la ea de multă vreme … prin anii 90 nu era moda asta cu Italia şi Spania… românul se ducea la turci să muncească. Eu sunt constănţean şi nu pot să uit cum erau pline pieţele de produse turceşti care dp mine sunt mai bune decât cele chinezeşti.
    Cât despre intrare Turciei în Uniunea Europeană … este puţin probabil să se întâmple asta în următori 10-15 ani. Totuşi cred că foarte curând Turcia va primi poate un statut mai privelegiat.

2. Eu am fost de curand la o scoala de vara in Istanbul si sunt de acord cu tine, mai putin in ceea ce priveste curatenia. In principiu orasul nu e murdar, insa de teama bombelor au desfiintat majoritatea cosurilor de gunoi de pe strazi. Efectul se face simtit mai ales seara, cand la colt de strada gasesti mormane de gunoi.Totusi, e de remarcat ca a doua zi nu mai sunt acolo, spre deosebire de Romania unde sta gunoiu’ si o saptamana pana sa-l mature careva.

3. In perioada13-30 august am fost in Turcia.Chiar la intrare in istambul de la vama cu bulgarii am avut o senzatie neplacuta.Era foarte multa mizerie.Era la periferie si poate nu-i interesa curatenia acolo.In schimb in Istambul este curat si foarte frumos.Sunt foarte multe obiective turistice de vizitat.Palatul Tokapi mi-a placut foarte mult,o zi intreaga m-am tot plimbat si nu se mai termina.Foarte multa istorie.Din Istambul am plecat la Kusadasi,unde am stat mai mult.Mi-am facut multi prieteni,oamenii sunt sociabili,Nu prea ai ce cauta la cumparaturii daca nu ai darul negociatului.Se bucura cand te vad ca negociezi cu ei si lasa foarte mult din pretul initial.Am fost la Efes unde mi-a placut foarte mult.Am vizitat si casa Sf.fecioare Maria,templul zeitei Artemis,biserica unde s-au aflat moastele SF.Ioan Botezatorul.Croaziera pe mare a fost ceva de vis,a fost minunat.Apa foarte adanca dar foarte limpede.Turcii,la barbati ma refer pun foarte repede ochii pe fetele frumoase.Cate cereri in casatorie am avut acolo nu cred ca o sa mai am vreodata:-).Daca aveti ocazia sa mergeti n-o ignorati.Este ceva de vis…

• “Turcii,la barbati ma refer pun foarte repede ochii pe fetele frumoase.Cate cereri in casatorie am avut acolo nu cred ca o sa mai am vreodata:-),,

Diana oricarui om ii plac lucrurile frumoase , nu cred ca numai turcior insa uite ca am aflat ca tu esti o fata frumoasa .. si esti si nemaritata :))

4. Salut, foarte interesante aceste discutii mai ales ca intr-o saptamana voi pleca in Turcia la 10 km de Kusadasi la un Resort, sunt fascinat de modul de comert pentru care sunt renumiti si pe care il practica si acum, deabia astept sa vad pe viu si sa negociez ceea ce vreau sa cumpar.Serviciile lor nu le cunosc personal insa am foarte multi apropiati care si-au facut concediile in diferite zone din Turcia si au fost foarte multumiti de ce au gasit.Ma impresioneaza forma de relief si obiectivele turistice insa imi displace caldura si gradele cu + pe care o sa trebuiasca sa le suport asta in timpul in care nu o sa fiu in apa .:), O sa revin cu impresii .. !

5. Am fost in Turcia , in Istambul, Izmir, Marmaris si Antalya.Suntem in urma lor cu 50 de ani din toate punctele de vedere. Sotul meu este turc si fac naveta intre Istambul si bucuresti pentru ca aici in tara am un copil la scoala in clasa a III-a. Am auzit multe povesti despre barbatii turci , cum ca ar fi posesivi,gelosi ca femeia nu iese singura…pentru mine raman doar povesti pentru ca in cercul in care ma invart eu acolo nu am vazut asa ceva…multe dintre femei isi invart barbatii pe degete….daca femeia ii spune ca trebuie sa munceasca mai mult sta ala saracu pana la 2-3 noaptea la servici( chiar daca sta degeaba) numai sa nu se supere nebuna acasa si sa faca scandal:))).Sau daca barbatul greseste cu ceva…sotia nu se cearta cu el direct din prima…mai intai se duce la parintii lui sa le spuna ce a facut…apoi parintii vin la fata locului pt. constatare :))) apoi incepe circul acasa intre ei…iar noi romancele avem gura mica…nu v-ati dori sa auziti o cearta intr-o familie turceasca…barbatul tace iar femeia urla cat poate….bine asta daca e vinovat barbatul:)))…Oricum , ceea ce vroiam sa subliniez este ca nu sunt diferiti de noi, sau cel putin asa am vazut eu in cei 8 ani de cand ma peind cand incolo cand incoace:).Cred ca depinde mult educatia si ce au vazut copii in familie.Dar oricum fiti atente fetelor in ce familii va bagati!!!